Standpunten / Nieuwe democratie

Afschaffing van het vetorecht

In de Europese Unie is het vetorecht van kracht, wat betekent dat één lidstaat belangrijke beslissingen kan blokkeren. Volt pleit voor een meer democratische Europese Unie en wil dan ook dat het vetorecht volledig wordt afgeschaft om efficiëntie, vooruitgang en democratisering binnen de Europese Unie te stimuleren. Door het huidige systeem met vetorecht stagneert de vooruitgang op belangrijke dossiers, zoals migratie en financieel-economische zaken.

Het probleem van het vetorecht
Het vetorecht stelt individuele lidstaten in staat om cruciale beslissingen van de EU te blokkeren door unanieme goedkeuring te eisen. Dit betekent dat één lidstaat de mogelijkheid heeft om belangrijke initiatieven tegen te houden, zelfs als de meerderheid van de andere lidstaten voorstander is. Dit leidt tot patstellingen binnen de besluitvorming en het belemmeren van noodzakelijke hervormingen en ontwikkelingen op economisch, ecologisch en democratisch gebied.

Vetorecht belemmert EU-economie
Op economisch gebied belemmert het vetorecht de besluitvorming over zaken als belastinghervormingen, handelsovereenkomsten en economische herstelmaatregelen. Zelfs wanneer er brede steun is voor zulke maatregelen, kan één lidstaat beslissingen blokkeren, wat in feite een niet-democratisch beginsel is. Dit leidt tot vertragingen in het aanpakken van economische uitdagingen en het benutten van kansen voor groei en welvaart. Landen met populistisch-nationalistische regimes maken hier misbruik van om hun eigen agenda door te drukken. Volt wil dit tegengaan en het belang van heel Europa voorop stellen.

Geloofwaardigheid EU staat op het spel
Op democratisch gebied ondermijnt het vetorecht de geloofwaardigheid van de Europese Unie als democratisch orgaan. Wanneer een lidstaat beslissingen blokkeert die zijn goedgekeurd door de meerderheid van de andere lidstaten, schaadt dit het vertrouwen van burgers in de Europese Unie. Het ondermijnt het gevoel van solidariteit en eenheid en draagt bij aan het gevoel dat de Europese Unie wordt gedomineerd door nationale belangen in plaats van het overstijgende belang van Europa als geheel. Volt pleit voor een Europese Unie met een daadwerkelijk democratische besluitvorming.

Vetorecht afschaffen
Volt pleit voor het afschaffen van het vetorecht op alle gebieden om de Europese Unie effectiever en democratischer te maken. We geloven dat beslissingen moeten worden genomen op basis van een gekwalificeerde meerderheid, met oog voor verschillende meningen en belangen in de EU.

Voordelen van het afschaffen van het vetorecht
Als het vetorecht wordt afgeschaft, verloopt de besluitvorming binnen de EU sneller en efficiënter. De Unie is zo beter in staat is om kwesties aan te pakken en kansen te benutten. De EU wordt dan ook geloofwaardiger als democratisch orgaan doordat beslissingen worden genomen op basis van een meerderheid van stemmen. Verder krijgt de  Europese Unie een sterkere positie als mondiale speler door met één stem te spreken op het wereldtoneel.

Samen optrekken voor vernieuwende democratie
Om het vetorecht af te schaffen, is politieke moed nodig van politici binnen de EU. Volt pleit voor een open debat over dit onderwerp en moedigt andere politieke partijen en maatschappelijke organisaties aan hierbij aan te sluiten. Samen kunnen we streven naar een meer effectieve en democratische Europese Unie die in staat is om de uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan en de belangen van alle Europeanen te behartigen.

Europa veranderen vraagt om lef. Volt maakt zich er sterk voor. Durf jij ook? Sluit je aan en word lid van de enige échte Europese partij.

De 5 + 1 uitdagingen in Europa volgens Volt

Volt heeft 5+1 fundamentele uitdagingen gedefinieerd die in elk Europees land en in heel Europa moeten worden aangepakt.

De 5 uitdagingen zijn in principe hetzelfde voor elk land, maar de implementatie kan worden aangepast aan de nationale context en rekening houden met lokale realiteiten. De +1 uitdaging - ons voorstel om de EU te hervormen en te versterken - is identiek in alle landen.

Meer weten?

Lees hier onze verkiezingsprogramma’s.

Slimme overheid

Onderwijs en digitalisering zijn sleutelelementen van de 21e eeuw.

Economische renaissance

De Europese economieën moeten de motor van de vooruitgang van de samenleving zijn.

Sociale gelijkheid

Iedereen in Europa moet verzekerd zijn van gelijke rechten en kansen.

Wereldwijde balans

Europa moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn rol in mondiale uitdagingen.

Kracht bij de burger

Mensen moeten in staat worden gesteld invloed uit te oefenen op de politiek voorbij de verkiezingen.

• +1

EU-hervorming

Wij houden van de EU - maar er is altijd ruimte voor verbetering