Standpunten / Nieuwe democratie

Een gekozen burgemeester

Volt streeft naar een democratisch en transparant bestuur op lokaal niveau en pleit daarom voor de invoering van een gekozen burgemeester. Daarnaast willen wij laten onderzoeken of wethouders ook gekozen kunnen worden.

Gekozen burgemeester voor meer democratie en verantwoording
Op dit moment wordt de burgemeester in Nederland benoemd door de kroon, op voordracht van de gemeenteraad. Dit proces is niet transparant en biedt burgers geen directe invloed op de keuze van hun lokale bestuurders. Volt wil dit veranderen door de burgemeester direct door de inwoners van de gemeente te laten kiezen.

Hierdoor krijgen burgers meer invloed op wie hen vertegenwoordigt. Dit versterkt de democratische legitimiteit van het ambt en zorgt ervoor dat de burgemeester een directe band heeft met de inwoners. Daarnaast moet een gekozen burgemeester verantwoording afleggen aan de kiezers, wat leidt tot meer transparantie en betere besluitvorming. De burgemeester zal zich beter bewust zijn van de wensen en zorgen van de burgers, omdat zijn of haar positie direct afhankelijk is van hun steun. Bovendien vergroten directe verkiezingen de betrokkenheid van burgers bij de lokale politiek. Wanneer burgers een stem hebben in de keuze van hun burgemeester, voelen zij zich meer betrokken bij de lokale democratie en zijn zij eerder geneigd om deel te nemen aan het politieke proces.

Volt wil de wetgeving aanpassen om de invoering van een gekozen burgemeester mogelijk te maken. Dit omvat het organiseren van periodieke verkiezingen waaraan alle stemgerechtigde inwoners van een gemeente kunnen deelnemen.

Onderzoek naar verkiesbare wethouders
Volt wil onderzoeken of ook wethouders rechtstreeks gekozen kunnen worden door de burgers. Op dit moment worden wethouders benoemd door de gemeenteraad, vaak op basis van coalitieakkoorden. Hoewel dit systeem functioneert, zijn er redenen om te overwegen om ook wethouders te laten kiezen:

• Versterking van de democratie
    Net als bij een gekozen burgemeester, kan de directe verkiezing van wethouders de democratische legitimiteit en verantwoording vergroten. Wethouders die direct door de bevolking worden gekozen, moeten zich verantwoorden tegenover hun kiezers.

• Transparantie en toegankelijkheid
    Directe verkiezingen kunnen het proces transparanter maken en ervoor zorgen dat de wethouders beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de burgers.

• Diversiteit in bestuur
    Door wethouders direct te kiezen, kunnen burgers ervoor zorgen dat het gemeentebestuur diverser en breder samengesteld wordt, wat kan leiden tot meer inclusieve en representatieve besluitvorming.

Volt pleit voor een gedegen onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van gekozen wethouders. Dit onderzoek moet kijken naar ervaringen in andere landen, de mogelijke impact op het bestuur en de uitvoerbaarheid binnen het Nederlandse systeem. Het is belangrijk om hierbij zowel de voordelen als de mogelijke nadelen zorgvuldig af te wegen.

Europa veranderen vraagt om lef. Volt maakt zich er sterk voor. Durf jij ook? Sluit je aan en word lid van de enige échte Europese partij.

De 5 + 1 uitdagingen in Europa volgens Volt

Volt heeft 5+1 fundamentele uitdagingen gedefinieerd die in elk Europees land en in heel Europa moeten worden aangepakt.

De 5 uitdagingen zijn in principe hetzelfde voor elk land, maar de implementatie kan worden aangepast aan de nationale context en rekening houden met lokale realiteiten. De +1 uitdaging - ons voorstel om de EU te hervormen en te versterken - is identiek in alle landen.

Meer weten?

Lees hier onze verkiezingsprogramma’s.

Slimme overheid

Onderwijs en digitalisering zijn sleutelelementen van de 21e eeuw.

Economische renaissance

De Europese economieën moeten de motor van de vooruitgang van de samenleving zijn.

Sociale gelijkheid

Iedereen in Europa moet verzekerd zijn van gelijke rechten en kansen.

Wereldwijde balans

Europa moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn rol in mondiale uitdagingen.

Kracht bij de burger

Mensen moeten in staat worden gesteld invloed uit te oefenen op de politiek voorbij de verkiezingen.

• +1

EU-hervorming

Wij houden van de EU - maar er is altijd ruimte voor verbetering