Standpunten / Nieuwe democratie

Europese democratie

In de Europese Unie moet de stem van iedere burger tellen. Volt gelooft dat dit alleen kan worden bereikt door de ontwikkeling van een Europese democratie, met een Europese grondwet als fundament voor een rechtvaardige vertegenwoordiging van alle Europese burgers.

Het belang van een Europese democratie
Momenteel is de Europese Unie een verzamelpunt van nationale belangen, waarbij besluitvorming niet democratisch plaatsvindt. Er is immers sprake van vetorecht. Vanuit Brussel nemen Europese politici echter wel beslissingen over zaken die invloed hebben op ons dagelijks leven - en op onze toekomst, zoals klimaatverandering, migratie en digitalisering. Voor Volt is het cruciaal dat deze invloedrijke beslissingen vanuit democratische grondbeginselen worden genomen. Daarom wil Volt transparantie en volledige democratie binnen de Europese Unie.

Een Europese grondwet
Een Europese grondwet is de basis voor Europese democratie en legt de fundamentele rechten van alle Europese burgers vast, net zoals de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van Europese instellingen. Die Europese grondwet moet ook zorgen voor een eerlijke en evenredige vertegenwoordiging van alle Europese burgers in het Europees Parlement. Volt wil het Europees Parlement daarom hervormen zodat elke stem telt en van invloed is op de besluitvorming over vraagstukken in Europa.

EU-grondwet versterkt de Europese Unie
Een Europese grondwet versterkt de democratische legitimiteit van de Europese Unie door ervoor te zorgen dat alle Europese burgers gelijk worden vertegenwoordigd. Dit vergroot het vertrouwen van burgers in de EU en versterkt het gevoel van een Europese identiteit. Een EU-grondwet verbetert tevens de doelmatigheid van de EU-instellingen via duidelijke regels en procedures. En met één gezamenlijke stem op het wereldtoneel  zou de Europese Unie haar positie als mondiale speler enorm versterken.

Onze plannen
Het opstellen en aannemen van een Europese grondwet is een complex proces dat brede consensus en politieke wil vereist binnen de EU. Volt pleit voor een open en inclusief debat over dit onderwerp en moedigt andere politieke partijen, maatschappelijke organisaties en burgers aan om dit debat samen met ons inhoud en gewicht te geven. Samen kunnen we streven naar een sterkere en meer democratische Europese Unie die recht doet aan de belangen van alle Europeanen.

Europa veranderen vraagt om lef. Volt maakt zich er sterk voor. Durf jij ook? Sluit je aan en word lid van de enige échte Europese partij.

De 5 + 1 uitdagingen in Europa volgens Volt

Volt heeft 5+1 fundamentele uitdagingen gedefinieerd die in elk Europees land en in heel Europa moeten worden aangepakt.

De 5 uitdagingen zijn in principe hetzelfde voor elk land, maar de implementatie kan worden aangepast aan de nationale context en rekening houden met lokale realiteiten. De +1 uitdaging - ons voorstel om de EU te hervormen en te versterken - is identiek in alle landen.

Meer weten?

Lees hier onze verkiezingsprogramma’s.

Slimme overheid

Onderwijs en digitalisering zijn sleutelelementen van de 21e eeuw.

Economische renaissance

De Europese economieën moeten de motor van de vooruitgang van de samenleving zijn.

Sociale gelijkheid

Iedereen in Europa moet verzekerd zijn van gelijke rechten en kansen.

Wereldwijde balans

Europa moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn rol in mondiale uitdagingen.

Kracht bij de burger

Mensen moeten in staat worden gesteld invloed uit te oefenen op de politiek voorbij de verkiezingen.

• +1

EU-hervorming

Wij houden van de EU - maar er is altijd ruimte voor verbetering