Standpunten / Gelijke kansen

Inclusief onderwijs

Onze samenleving is enorm divers en elk persoon is uniek. Volt streeft naar een onderwijssysteem dat deze boodschap erkent én actief uitdraagt. We willen inclusief onderwijs creëren dat de focus niet alleen legt op kennis, maar ook op empathie en respect voor elkaar.

Een wereld van kennis en begrip
Door inclusieve geschiedenislessen te integreren in het onderwijscurriculum, kunnen studenten een bredere kijk ontwikkelen op de wereld om hen heen. Het verkennen van onderwerpen zoals het koloniale verleden biedt een kans om verschillende perspectieven te begrijpen en kritisch na te denken over maatschappelijke vraagstukken. Het correct plaatsen van historische figuren en gebeurtenissen in de toenmalige context is cruciaal om een genuanceerd beeld van onze geschiedenis en cultuur weer te geven. Daardoor kunnen we leren van het verleden en werken aan een inclusieve toekomst.

Een veilige leeromgeving voor iedereen
Volt erkent de noodzaak om lessen over de verschillende vormen van racisme, discriminatie en uitsluiting op te nemen in de opleiding van leraren. Door leraren bewust te maken van deze kwesties en hen de nodige tools te bieden om hiermee om te gaan, kunnen we een inclusieve en veilige leeromgeving creëren voor alle studenten. Dit draagt bij aan het bevorderen van gelijkheid en diversiteit in het onderwijs.

Inclusieve seksuele voorlichting op scholen
Daarnaast streeft Volt ernaar dat alle basis- en middelbare scholen lessen aanbieden over seksuele en genderdiversiteit. Inclusieve seksuele voorlichting hoort een integraal onderdeel te zijn van het onderwijs, waarbij respectvolle omgang met gemarginaliseerde groepen centraal staat. Deze voorlichting draagt niet alleen bij aan de acceptatie van diversiteit, maar vergroot ook het begrip en het respect voor verschillende identiteiten.

Europa veranderen vraagt om lef. Volt maakt zich er sterk voor. Durf jij ook? Sluit je aan en word lid van de enige échte Europese partij.

Meepraten, meedenken en meebeslissen over dit belangrijke onderwerp?

Word dan nu lid van Volt! Voor maar €2,50 per maand maak jij al een groot verschil. Samen bouwen we aan een Europa dat klaar is voor de toekomst. Meld je vandaag nog aan!

De 5 + 1 uitdagingen in Europa volgens Volt

Volt heeft 5+1 fundamentele uitdagingen gedefinieerd die in elk Europees land en in heel Europa moeten worden aangepakt.

De 5 uitdagingen zijn in principe hetzelfde voor elk land, maar de implementatie kan worden aangepast aan de nationale context en rekening houden met lokale realiteiten. De +1 uitdaging - ons voorstel om de EU te hervormen en te versterken - is identiek in alle landen.

Meer weten?

Lees hier onze verkiezingsprogramma’s.

Slimme overheid

Onderwijs en digitalisering zijn sleutelelementen van de 21e eeuw.

Economische renaissance

De Europese economieën moeten de motor van de vooruitgang van de samenleving zijn.

Sociale gelijkheid

Iedereen in Europa moet verzekerd zijn van gelijke rechten en kansen.

Wereldwijde balans

Europa moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn rol in mondiale uitdagingen.

Kracht bij de burger

Mensen moeten in staat worden gesteld invloed uit te oefenen op de politiek voorbij de verkiezingen.

• +1

EU-hervorming

Wij houden van de EU - maar er is altijd ruimte voor verbetering